Periodeaanbod Pinksteren A levenskunst:

Periode aanbod: Pinksteren en jonge dieren

Onderdeel Levenskunst

Leergebied

De kleuters De kleuterjuf Verwijzing

LEVENSKUNST
VORMING

De kinderen ervaren wat het seizoen lente inhoudt. Ze ervaren dat we nu dunne jassen dragen en dat we soms zonder jas naar buiten kunnen omdat de zon al warm kan zijn, maar ook dat ze laarzen aanmoeten als het regent.

De kleuterjuf laat de kinderen door middel van het ochtend spel, in verhalen en door de praktijk van het buitenspelen het weer van dit jaargetijde  ervaren

K-LK5
Jaarverloop en jaarfeesten

De kinderen kunnen zich aanpassen bij de sfeer van het Pinksterfeest en bij de rituelen die passen in deze periode.

De kleuterjuf schept een sfeer in de klas waardoor de kinderen de sfeer die past bij Pinksteren kunnen voelen en ervaren. De kleuren in de klas zijn zonnig. De materialen die worden aangeboden bij het maken van de pinksterkrans en de armbandjes zijn wit met verschillende pastel kleuren (wit is de kleur die reinheid verbeeldt en de pastelkleuren passen bij onschuld en ‘het nieuwe zich nog onwikkende’ in onszelf en de natuur).
Op het Pinksterfeest komen alle kinderen in het wit gekleed naar school.
De kleuterjuf bereidt samen met de kinderen het feest van Pinksteren voor door de bloemenkransen te maken en de verkleedkleren klaar te leggen, lichtgroene slingertjes op te hangen in de klas en het spel van Doornroosje alvast een keer te “oefenen”. Zo kunnen de kinderen zich verheugen op wat komen gaat.

K-LK2
klassenorganisatie

LEVENSKUNST
VERTELLEN

De kinderen kunnen luisteren verhaal dat wordt verteld.

Verhalen:

• Little Bee
  • Doornroosje
  • Het roodborstje

De kleuterjuf vertelt gedurende een week een zelfde verhaal.
De kleuterjuf geeft de kinderen de mogelijkheid om het verhaal op verschillende manieren te beleven en te verwerken:

• zingen over het verhaal
  • het verhaal uitspelen
  • tekenen over het verhaal

K-LK22
Luisteren